20/4/11

El Patrimoni es fa caminant.


Os mestres Rosa Marsol, Antoni Bardavio e Montse Seuma amosaron a súa experiencia educativa patrimonial en zonas rurais, dentro dunha iniciativa proposta polo Servizo educativo da Generalitat de Catalunya. Trátase de converter en aulas sen paredes espazos cun interese cultural específico, para actividades con alumnos entre 3 anos e Bacharelato. Estas actividades configúranse como traballos de investigación para o alumnado, os cales lles permiten comprender as redes de relacións territoriais da súa contorna. Converter ao alumnos e alumnas como actores e actoras da súa propia aprendizaxe. Estas aulas son dezaseis en toda Catalunya, todas vencelladas ao medio ambiente, a parques nacionais, ao patrimonio histórico, ao Císter...; este proxecto en concreto ten como eixo vertebrador a Arqueoloxía e a Prehistoria, na bisbarra rural de interior da Noguera (Lleida). Os ponentes consideran que o Patrimonio arqueolóxico é un excelente visualizador da historia e un contedor de sinais de identidade. A historia é algo lonxano para os escolares pero hai dificultades dende esta perspectiva educativa de comprender a cercanía da historia. O contorno local é un espazo de socialización e participación democrática directa, onde as identidades compartidas entre actores poden ser moi diversas.
As actividades desenvólvense en 23 centros diferentes de toda Catalunya, dende antigas fábricas de azucre, a covas prehistóricas, escolas antigas, de calquer momento histórico; as ruínas arqueolóxicas fornecen unha identidade compartida reconstruída a través desta aprendizaxe social e patrimonial. O Patrimonio é unha aposta de futuro.
En concreto, os ponentes aplican o modelo anglosaxón de Adopt a Monument no conexto escolar. A Escola Adopta un Monumento: un proxecto compartido con centros educativos ten cinco obxectivos:
1. Recoñecer os elementos patrimoniais da contorna.
2. Comprender a importancia de protexer e divulgar estes elementos patrimoniais como bens comúns.
3. Poñer en relación estes elementos patrimoniais con aspectos sociais relevantes do mundo hoxe.
4. Extraer información histórica e social dunha fonte material.
5. Aprender no traballo cooperativo.
A visita aos xacementos procura un feedback co presente, o pasado e futuro, o Patrimonio fica reconvertido nun laboratorio para os alumnos onde se constrúe pensamento social en relación co presente, desenvolvendo consciencia cidadá.
Como exemplo espuxeron as actividades desenvoltas na vila romana del Romeral, cun contacto estreito cos arqueólogos responsables das escavacións, o Concello e o Museo Diocesà. As familias dos alumnos implícanse totalmente no proceso de patrimonialización. A partir do coñecemento dos pasados se configuran presentes que posibilitan ao alumnado posibéis futuros.